قالیشویی فارسی

ساخت وبلاگ

استاد مرحوم اصغر روفه‌گر به دلیل سال ها تلاش و نوآوری در حوزه رفوگری فرش دستباف به لقب پدر رفوگری فرش مفتخر بود.
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، رسول روفه‌گر حق در سال ۱۳۳۲ در یکی از مراکز بافندگی فرش دستباف یعنی تبریز بدنیا آمده است. این هنرمند مرمت‌گر فرش از کودکی با فرش دستباف و حرفه رفوگری آشنا و به تدریج انگیزه اولیه برای ورود به این حرفه را کسب کرد. وی در دوران نوجوانی وارد بازار و حجره پدر شد و علاوه بر کمک به فراگیری حرفه‌ای مرمت فرش پرداخت. رسول روفه‌گر حق پس از گذشت مدت زمانی، مغازه‌ای در بازار تبریز دایر و با این عمل، شغل حرفه‌ای خود را آغاز کرد.

استاد در خرداد سال ۱۳۷۲ طی بزرگداشتی که در مقبره الشعرای تبریز از سوی سازمان میراث فرهنگی استان آذرباجان شرقی به همراه تنی چند از اساتید از جمله اساتید: اعلاباف، نخجوانی، برگی، عماد مورد تقدیر قرار گرفت و به لقب پدر رفوگری فرش مفتخر شد.

بیشتر بخوانید: قالیشویی پارک وی

رسول روفه‌گر توانست دو مقوله تجربه و علمی را با یکدیگر درآمیخت و توانست فرش‌های موزه‌ای همانند موزه هامبورگ بسیاری را ارزیابی و ترمیم کند. ایشان با بیش از سه دهه تجربه در حوزه مرمت فرش، در دو حوزه بازار و حتی دانشگاه فعالیت داشته و دارد. از جمله سوابق وی می‌توان به همکاری با مرکز آموزش هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، همکاری با مدرسه عالی شهید سرداری، پذیرش مسئولیت در تدوین ثبت ملی و جهانی فرش آذربایجان و عضویت در هیئت موسس انجمن طراحان و نقاشان قالی آذربایجان اشاره داشت. این مرمت‌گر فرش سرانجام به دریافت دکتری افتخاری نایل شد و هم‌اکنون علاوه بر مرمت فرش، کارشناسی فرش‌های موزه‌ای، عضو شورای سیاست‌گذاری میراث فرهنگ و پذیرش مسئولیت در موزه فرش تبریز (که به زودی راه‌اندازی خواهد شد)، در دانشکده فرش دانشگاه هنر اسلامی تبریز مشغول به تدریس است.

رسول روفه‌گر پسر استاد که هم‌اکنون در شهر تبریز مشغول به فعالیت، مرمت فرش و تدریس در دانشگاه‌ها و مجامع رسمی و غیر رسمی است.

 

منبع: ایرنا

قالیشویی فارسی...
ما را در سایت قالیشویی فارسی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی fatsicarpet بازدید : 164 تاريخ : شنبه 22 شهريور 1399 ساعت: 14:00

تهران- ایرنا- بازی آمریکا برای به انزوا کشاندن ایران به واسطه رد قطعنامه ضدایرانی در شورای امنیت با شکست مواجه شد و متعاقب آن با توافق تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این شکست سنگین‌تر شد تا «دونالد ترامپ» را در چند قدمی انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در انزوای بین‌المللی فرو برد.

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از سفر دو روزه «رافائل گروسی» مدیرکل این نهاد بین‌المللی به تهران و انجام مذاکرات در سطوح مختلف، روز چهارشنبه پنجم شهریورماه بیانیه مشترکی مبنی بر تقویت همکاری‌ها منتشر کردند.

در این بیانیه اعلام شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جمهوری اسلامی ایران توافق کرده‌اند تا همکاری‌های خود را بیش از پیش تقویت کرده و اعتماد متقابل را به منظور تسهیل اجرای کامل موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی به آن، که از ١۶ ژانویه ۲۰۱۶ به صورت موقت توسط ایران در حال اجرا است، ارتقاء بخشند.

بر اساس توافق مذکور، ایران به طور داوطلبانه به دو مکان مشخص شده از سوی آژانس دسترسی داده و فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس را برای حل وفصل این موضوعات تسهیل خواهد کرد. همچنین آژانس نیز به موجب توافقی که در بیانیه مشترک به آن اشاره شده،‌ هیچ سؤال دیگری از ایران و هیچ درخواستی برای دسترسی به مکان‌هایی فراتر از آنچه که توسط ایران تحت موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی اظهار شده‌اند، ندارد.

همکاری‌های سازنده ایران و آژانس در سال‌های اخیر بر کسی پوشیده نیست و ۱۷ گزارش سریالی «یوکیا آمانو» مدیرکل فقید آژانس مبنی بر پایبندی تهران به برجام  گواهی بر این مدعا است و از حُسن نیت ایران در انجام فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز حکایت می‌کند.

ضمن اینکه ایران در بین کشورهای جهان، در رتبه‌های نخست همکاری با آژانس جای دارد و بنا بر ‌گزارش سازمان انرژی اتمی کشورمان، ۸۸ درصد بازرسی‌های کل آژانس در سال ۲۰۱۹ مختص ایران بوده و ایران بیش از یک‌پنجم فعالیت آژانس را به خود اختصاص داده‌است.

کاهش همکاری‌های ایران با آژانس نیز واکنشی به تعهدگریزی طرف اروپایی در اجرای تعهدات و همچنین بی‌توجهی به خروج یکجانبه آمریکا از برجام و ازسرگیری مجدد تحریم‌ها بود. از این رو متعاقب تصمیم شورای عالی امنیت ملی، ایران اجرای بخشی از تعهدات خود را در قبال برجام متوقف کرد و به ترتیب پنج گام با هدف متوازن‌سازی تعهدات برداشت.

اینک نیز در پی توافق ایران و آژانس، موجی از پیام‌های تبریک از سوی بازیگران حاضر در برجام و خارج از آن به راه افتاده‌است. «هلگا اشمید» معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامگاه چهارشنبه ساعاتی بعد از انتشار بیانیه، طی پیامی توئیتری از توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تقویت همکاری‌ها ابراز خرسندی کرد و در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر نوشت: «خبرهای خوب از تهران درباره همکاری بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی. اتحادیه اروپا به نقش بی‌طرف و مستقل آژانس اعتماد دارد.»

«میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین هم در صفحه توئیتر خود نوشت: «پیشرفت واقعی! سفر رافائل گروسی مدیر کل آژانس اتمی به ایران منجر به توافق‌های بسیار مهمی شد که شامل دسترسی به دو مکان مورد نظر آژانس است.» وی توافق یادشده را گواه دیگری بر  اهمیت گفت‌وگو نسبت به سیاست اعمال فشار توصیف کرد.

چین و فرانسه نیز از دیگر بازیگرانی بودند که توافق ایران و آژانس را ستودند و به آینده آن ابراز امیداواری کردند. اما در ایران نیز حجت‌الاسلام «حسن روحانی» نیز با اشاره به نتایج و دستاوردهای گذشته همکاری‌های ایران و آژانس، بر حفظ این دستاوردها تاکید کرد و گفت: «در این سفر هم توافق خوبی حاصل شد که می‌تواند به حرکت در مسیر صحیح و درست برای حل و فصل نهایی مشکلات کمک کند.»

بیانیه امیدبخش ایران و آژانس در فضایی انتشار یافته که هفته آینده «کمیسیون مشترک برجام» با هدف ارزیابی پیشبرد توافق و موانع پیش روی اجرای آن برگزار خواهد شد؛ نشستی که در آن نیز خانم اشمید از طرف «جوزپ بورل» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ریاست آن را بر عهده خواهد داشت و با حمایتی که وی از توافق مذکور در روزهای گذشته کرده، شانس نتیجه‌بخش بودن کمیسیون مشترک برجام نیز بالا است.

اما مهمترین هدف و پیام بیانیه مشترک ایران و آژانس، پایان دادن به توطئه گری امریکا و متحدان عبری – عربی منطقه‌ است؛ بازیگرانی در میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس که در صدد نابودی توافقند و اخیرا به واسطه تحریک و تهییج کاخ سفید با ارسال نامه‌ای خطاب به «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل، خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران شده‌اند.

این در حالی است که کشورهای عربی منطقه به انبار باروت و تسلیحات آمریکایی تبدیل شده و بودجه بالایی را نیز به برنامه هسته‌ای خود اختصاص داده‌اند. از طرف دیگر، توافق ایران و آژانس خط بطلانی بر گزارش‌های ادعایی رژیم صهیونیستی خواهد کشید تا نخست وزیر این رژیم که هر چند ماه یک بار با بهره‌گیری از تریبون‌های مختلف ایران را به فعالیت‌های هسته‌ای غیرصلح‌آمیز متهم می‌کند، دست خالی بماند.

باوجود توافق جدید ایران و آژانس و اجازه بازرسی به دو سایت به اصطلاح مشکوک از نظر این سازمان، به احتمال زیاد اوایل مهرماه بار دیگر شاهد ادعاها و اتهامات واهی تازه از سوی «بنیامین نتانیاهو» علیه ایران خواهیم بود.

بسیاری می‌گویند کمتر از یک ماه دیگر طبق روال سال‌های گذشته، نتانیاهو پشت تریبون مجمع عمومی سازمان  ملل حاضر خواهد شد و با در دست داشتن تصاویر مختلف، ایران را به فعالیت‌های هسته‌ای غیرصلح‌آمیز و مخفی متهم خواهد کرد؛ همانگونه که «تورقوزآباد» به عنوان محل مورد ادعای نتانیاهو، قالیشویی از آب درآمد و تا مدت‌ها مضحکه خاص و عام شد.

در مجموع توافق ایران و آژانس ادعاها و فشارهای آمریکا و محور عبری- عربی را فرونشاند و نشان داد که اعضای برجام و آژانس برای نجات برجام و تداوم همکاری‌ها مصمم‌اند.

آمریکا نیز که تاکنون به روش‌های مختلف از کانال‌های شورای حکام آژانس گرفته تا شورای امنیت سازمان ملل در صدد ضربه زدن بر ایران و برجام برآمده، در نهایت ناکام و ناتوان مانده‌است. انتظار می‌رود که آمریکا بعد از توافق ایران و آژانس در موقعیت ضعیف‌تری قرار گیرد و اصرار کاخ سفید برای تداوم فشار حداکثری بر تهران به بی‌اعتباری افزونتر شخص ترامپ در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ منجر خواهد شد.

مقالات مرتبط:

قالیشویی جردن

قالیشویی فارسی...
ما را در سایت قالیشویی فارسی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی fatsicarpet بازدید : 171 تاريخ : شنبه 15 شهريور 1399 ساعت: 17:17

نبض اقتصاد ایران در بهار کرونایی گرفته شد. مرکز آمار ایران اولین تصویر کامل پس از شیوع کرونا را منتشر کرد: رشد اقتصادی در بهار ۹۹ به منفی ۵/ ۳ درصد رسید. همچنین بخش غیرنفتی اقتصاد نیز به میزان ۷/ ۱ درصد کوچک شد.

به گزارش دنیای اقتصاد؛ این در حالی بود که رشد بخش غیرنفتی در زمستان گذشته معادل منفی ۴/ ۲ درصد گزارش شده بود؛ درنتیجه با وجود کرونا، عملکرد بخش غیرنفتی بدتر از فصل قبل نبود. اما ضربه اصلی کرونا به بخش خدمات بوده است؛ حجم این بخش به میزان ۵/ ۳ درصد منقبض شد. این منفی‌ترین رشد خدمات در دهه ۹۰ محسوب می‌شود.

با این حال، همچنان بخش نفت مهم‌ترین اثر را بر رشد منفی داشته است. رشد اقتصادی این بخش منفی ۳/ ۱۴ درصد گزارش شده؛ البته کرونا نیز بر ارزش صادرات نفت خام ایران اثرگذار بوده است. اگر مزاحمت کرونا وجود نداشت، احتمالا اقتصاد ایران از شوک تحریم عبور می‌کرد؛ چراکه با وجود اثر کرونا بر قیمت نفت، این بخش، بهترین عملکرد را در فصول تحریم به جا گذاشته است.

اقتصاد در بهار کرونایی، ۵/ ۳ درصد منقبض شد. مرکز آمار ایران نخستین گزارش رسمی از تصویر اقتصاد ایران در ایام کرونا را منتشر کرد. بر این اساس، قبض اقتصاد غیرنفتی نیز معادل ۷/ ۱ درصد گزارش شده است. به نظر می‌آید اگر کرونا رخ نمی‌داد، اثر شوک نفتی در حال تخلیه شدن بود با این حال، کرونا فرصت نفس تازه به اقتصاد ایران را نداد.

متضرران اصلی کرونا

بر اساس آخرین نتایج حساب‌های ملی فصلی مرکز آمار ایران، محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت در سال ۱۳۹۰ در سه‌ماهه اول سال‌جاری به رقم ۶/ ۱۶۵ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به بهار ۹۸، نشان از رشد منفی ۵/ ۳ درصد دارد.

همچنین رشد اقتصادی بدون نفت نیز در بهار ۹۹، معادل منفی ۷/ ۱ درصد بوده است. در بهار امسال، رشد منفی نفت، یک شریک دیگر نیز یافت؛ اثرات کرونا بر بخش خدمات. از حجم بخش خدمات در سه‌ماهه نخست سال‌جاری، نسبت به بهار سال گذشته، ۵/ ۳ درصد کاسته شد. این منفی‌ترین رشد بخش خدمات، دست‌کم در دهه ۹۰ به حساب می‌آید. در واقع تحریم هم نتوانسته بود به این بخش از اقتصاد کشور، به میزان کرونا آسیب بزند. رشد بخش خدمات در سال گذشته معادل منفی ۷/ ۰ درصد بود.

بیشترین انقباض در بخش خدمات، در گروه «سایر خدمات عمومی، اجتماعی و شخصی» رخ داده است. این گروه شامل فعالیت‌های مذهبی و سیاسی، فعالیت‌های اتحادیه اصناف، خدمات موسسات لباسشویی، قالیشویی، خدمات آرایش و پیرایش، گورستان‌ها، حمام و سونا، دفاتر شهرک‌ها و پاساژ‌ها و خدمات خانگی مستخدمین، رانندگان و نظایر آن‌ها می‌شود.

در واقع کرونا بیشترین ضربه را به این بخش از GDP وارد کرده؛ چراکه ۶۳ درصد از حجم این خدمات در قیاس با بهار پارسال از بین رفته است. در واقع هزینه خانوار‌ها بابت این نوع خدمات با کاهش قابل توجهی همراه شده است. سهم این بخش از کل GDP در بهار سال گذشته معادل ۹/ ۰ درصد بوده که در فصل اول امسال به ۳/ ۰ درصد تقلیل پیدا کرده است. با وجود نقش کوچک این بخش در GDP، اما شدت رشد منفی باعث شد که موجب افت ۶/ ۰ درصدی تولید کل اقتصاد ایران شود.

قربانی دوم کرونا در بهار امسال، باز هم در بخش خدمات بوده است: «عمده و خرده‌فروشی، هتل و رستوران.» رشد این بخش در بهار امسال معادل منفی ۷/ ۶ درصد گزارش شده است. با توجه به شوکی که اقتصاد ایران در فصل اول سال در عرضه مواجه شد، طبیعتا این شوک به عمده‌فروشی و خرده‌فروشی نیز منتقل شده است.

این رکود به خصوص در بخش هتل و رستوران مشهودتر است. رکود در ۲ گروه «حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات» و «مستغلات، کرایه و خدمات کسب و کار» هم دیده می‌شود. با این حال، «امور عمومی، آموزش بهداشت و مددکاری» در فصل گذشته رشد ۲/ ۱ درصدی را ثبت کرده است. یک دلیلش می‌تواند این باشد که هزینه خانوار‌ها بابت خدمات بخش بهداشت افزایش یافته است. جالب اینکه در بین گروه‌های فرعی، بیشترین رشد مثبت نیز در زیرمجموعه‌های خدمات گزارش شده است.

گروه «واسطه‌گری‌های مالی» با ثبت رشد ۳/ ۱۰ درصدی، بیشترین رشد مثبت را ثبت کرده است. فعالیت بانک مرکزی، بانک‌های تجاری و موسسات مالی و اعتباری کشور در این بخش قرار می‌گیرد. شاخص کمکی برای محاسبه این فعالیت‌ها مابه‌التفاوت سود دریافتی از تسهیلات و سود پرداختی به سپرده‌ها و سایر کامزد‌ها است. اما احتمالا نقش اصلی را در گسترش واسطه‌گری‌های مالی، خدمات مالی حوزه بورس داشته است. فعالیت سازمان بورس اوراق بهادار، کارگزاران بورس و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در این بین احتمالا نقش اصلی را داشته است.

در این فعالیت، ارزش جاری بازار سهام به عنوان شاخص کمکی ستانده به قیمت جاری در نظر گرفته شده است و از تقسیم این کمیت بر شاخص کل قیمت سهام، شاخص کمکی ستانده به قیمت ثابت به دست آمده است. این بخش به رشد GDP کل، کمک ۵/ ۰ درصدی کرده است.

قالیشویی اختیاریه

رشد مثبت صنعت منهای نفت

در فصل گذشته گروه کشاورزی رشد مثبت ۱/ ۰ درصدی را ثبت کرده که این رشد متاثر از رشد قابل توجه فعالیت‌های ماهیگیری در بهار امسال بوده است. نکته امیدوارکننده دیگر اینکه، گروه صنایع و معادن بدون نفت، رشد مثبت یک درصدی را ثبت کرده است. در این رشد، نقش اصلی را باید به فعالیت‌های «سایر معادن» و «تامین آب، برق و گاز طبیعی» داد؛ چراکه رشد بخش «صنعت» معادل منفی ۴/ ۰ درصد و رشد بخش ساختمان معادل منفی ۲ درصد بوده است. بخش صنعت در زمستان گذشته به رشد مثبت ۷/ ۲ درصدی رسیده بود، اما بخش ساختمان با ثبت ۲ رشد منفی در زمستان گذشته و بهار امسال، بار دیگر وارد رکود شد.

«تامین آب، برق و گاز طبیعی» درخشان‌ترین گروه صنایع بوده است. رشد این بخش معادل ۹/ ۴ درصد بوده که احتمالا به دلیل افزایش مصرف آب، برق و گاز در فصل کرونایی رقم خورده است. همچنان منفی‌ترین بخش در صنایع، استخراج نفت وگاز طبیعی است. از حجم تولیدات این بخش نیز در فصل اول امسال نسبت به بهار پارسال، ۳/ ۱۴ درصد کاسته شد. البته خبر خوب این است که رشد بخش نفت در بهار امسال، به مطلوب‌ترین وضعیت از آغاز تحریم‌ها رسیده است. شاید اگر شیوع کرونا رخ نمی‌داد، بخش نفت انقباض کمتری را تجربه می‌کرد، ولی کرونا در کاهش بهای نفت ایران نقش کلیدی را بازی کرد.

تغییرات سمت تقاضا

در سمت تقاضای اقتصاد، منفی‌ترین عملکرد را صادرات و واردات بازی کرده است. در واقع کرونا در سمت تقاضا به شکل واضح‌تری ظهور کرده، طوری که رشد صادرات در فصل اول امسال معادل منفی ۱/ ۴۵ درصد و رشد واردات معادل منفی ۵/ ۶۶ درصد گزارش شده است. سهم صادرات از GDP که در بهار سال گذشته معادل ۶/ ۲۴ درصد بوده، در بهار امسال به ۱۴ درصد رسیده است. این یعنی بخش قابل تجارت در اقتصاد ایران تضعیف شده است. در عوض سهم هزینه‌های دولت در GDP با رشد همراه شده و به ۶/ ۳۱ درصد ارتقا یافته است.

در سمت تقاضا، تنها بخشی که با رشد نسبت به بهار سال گذشته همراه شده، هزینه مصرف نهایی دولت است. کرونا سبب شد تا دولت حمایت‌های زیادی از بخش‌های اقتصادی و خانوار‌ها انجام دهد. هزینه مصرف نهایی دولت رشد ۶/ ۱۳ درصدی را ثبت کرده است.

نکته امیدوارکننده هم این بوده که هزینه مصرف نهایی خصوصی نیز تنها ۶/ ۰ درصد نسبت به بهار ۹۸ افت کرده است. رشد این بخش در زمستان گذشته معادل منفی ۷/ ۳ درصد بود. همچنین از سرعت انقباض تشکیل سرمایه ثابت ناخالص نیز کاسته شد و رشد این بخش به منفی ۵/ ۳ درصد رسید.

 

مقالات مرتبط:

قالیشویی دولت

قالیشویی فارسی...
ما را در سایت قالیشویی فارسی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی fatsicarpet بازدید : 163 تاريخ : چهارشنبه 12 شهريور 1399 ساعت: 12:33

قطعی چند روزه آب در روستای پیربلوط

معضل قطعی آب در سرزمین آب‌ها پایان ندارد

به گزارش سایت مردم سالاری سناریوی قطعی آب این بار به پیربلوط رسیده و چند روز است که این روستا آب ندارد.به گزارش تسنیم، سناریوی مشکل آب شرب، این بار به پیربلوط رسید، روستایی با جمعیت بیش از دو هزار نفر که نزدیک به مرکز استان است، اکنون چند روز است که هیچ آبی ندارد و به گفته اهالی پیربلوط تنها در چند روز گذشته فقط یک تا دو ساعت در صبح و یک تا دو ساعت در عصر، آب وصل بوده است.
نکته جالب ماجرا آن است که پس از چند روز قطعی آب هنوز برخی مسئولان نمی‌دانند مشکل قطعی آب چیست، معنای این نکته این است که مسئولان در این زمینه تلاش کافی نکرده‌اند.مهدی خلجی دهیار پیربلوط گفت: موضوع قطعی آب در پیربلوط هنوز مشخص به طور قطع نیست، ممکن است مشکل از پمپ، کمی آب یا موارد دیگری باشد.او افزود: آبی که در حال حاضر از موتور آب خارج می‌شود علاوه بر پیربلوط برای کاکلک نیز هست.خلجی با بیان اینکه تعدادی کارشناس درحال بررسی دقیق علت هستند اضافه کرد: امروز دبی مخزن برای بررسی بیشتر اندازه گیری شد.او ادامه داد: کارشناسان با اندازه‌گیری دبی به دنبال بررسی مسیر لوله‌ها هستند، زیرا ممکن است لوله‌ها دچار هواگرفتگی و یا نشتی در مسیر باشند.
خلجی گفت: بررسی دقیق دبی مشخص می‌کند که ایا مشکل ایجاد شده از موتور آب است یا خیر که برای برای رفع سریع مشکل آب اقدامات انجام شود.او با بیان اینکه مکاتباتی با بخشدار انجام شده است، اظهار داشت: بخشدار مشکل آب روستای پیربلوط را به فرماندار انتقال دادند، فرماندار نیز پیگیر مشکل آب روستای پیربلوط شدند تا ظرف مدت کوتاهی تا چند روز آینده علت مشکل پیدا و رفع شود. تا زمان قطعی شدن مشکل آب بصورت سه ساعت صبح و سه ساعت بعد از ظهر جیره بندی است.به سراغ مسئولان استانی رفتیم تا این مشکل را از آنان جویا شویم، مسئولان استانی، اما حرف‌های دیگری می‌زنند و می‌گویند در روز‌های گذشته فقط شش ساعت آب قطع می‌شد.
سهراب بهرامی معاون نظارت بر بهره‌برداری آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه چهار روستای پیربلوط، ارجنک، هرچگان و کاکلک از طریق چاه مجتمع پیربلوط آبرسانی می‌شوند، بیان کرد: از سال ۷۴ تا ۷۵ چاهی به نام چاه مجتمع پیربلوط در ورودی این روستا حفر شد تا آبرسانی این چهار روستا را تأمین کند و از آن جایی که ارجنک خود داری چاه آب بود از این مجموعه جدا شد و این چاه ۴۰ لیتر در ثانیه به سه روستای دیگر آب‌رسانی می‌کرد. او با اشاره به اینکه با مواجه شدن با کم آبی در سال‌های اخیر چاهی در روستای هرچگان حفر و این روستا نیز از این مجموعه جدا شد افزود: مجتمع روستای پیربلوط به دو روستای کاکلک و پیربلوط با 13.5 لیتر آب در ثانیه آب‌رسانی می‌کرد که اگر مصارف هر فرد از اهالی دو روستا ۱۵۰ لیتر در روز باشد این آب کفاف دو روستا را می‌دهد، اما متاسفانه مصارف آب اهالی به علت دامپروری و کشاورزی افزایش یافته است و چند روزی است که در پیربلوط با مشکل روبرو شده‌ایم و آب‌دهی چاه به دو لیتر در ثانیه رسیده است.بهرامی اضافه کرد: تنها راه حل کوتاه مدت مقابله با کم آبی در روستای پیربلوط حفر چاه دوم از محل چاه‌های استراتری است که کارشناسان زمین شناسی در حال بازرسی منطقه هستند تا در صورت مساعد بودن شرایط توپوگرافی و زمین شناسی یک چاه دهان‌گشاد در پیربلوط حفر شود.او ادامه داد: از آنجایی که پیربلوط در مسیر پروژه بن به بروجن قرار دارد، مشکل این روستا در دراز مدت تنها با افتتاح این پروژه حل خواهد شد.
بهرامی افزود: از ابتدای تابستان در پیربلوط با مشکل آب مواجه شده بودیم، اما قطعی آب به صورت دائمی یا در طول چند روز متوالی در این روستا وجود نداشته و تنها به منظور ذخیره شدن آب در منبع از پایان هفته گذشته تا کنون آب منبع از ساعت ۲۲ الی ۲۳ تا ۴ صبح بسته می‌شود تا آب در منبع ذخیره شود.او ادامه داد: در روستای کاکلک با مدیریت و مدیریت شورا و مراقبت اهالی روستا فعلا مشکل آبی وجود ندارد، اما روستای پیربلوط به علت استفاده و مصرف بی‌رویه، شستشوی حیاط، قالیشویی و یا پر کردن تانکر‌های آب برای استفاده از کشاورزی و آبیاری احشام چند روزی است که با مشکل آب مواجه شده است لذا مجبور هستیم شب‌ها که مصرف آب کم است منبع آب را ببندیم تا آب در مخزن جمع شود و صبح مورد استفاده اهالی قرار گیرد.اظهار نظر مسئولان استانی در مورد سبب قطعی آب بحثی جداست، اما اینکه می‌گویند آب این روستا که نزدیک مرکز استان است تنها ۶ ساعت قطع می‌شود با حرف‌های اهالی پیربلوط در تناقض کامل است.

مقالات مرتبط: قالیشویی اختیاریه
 

قالیشویی فارسی...
ما را در سایت قالیشویی فارسی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی fatsicarpet بازدید : 152 تاريخ : سه شنبه 4 شهريور 1399 ساعت: 20:26